اهميت ايثار در قرآن 2
الف) اهميت ايثار در قرآن:
قرآن كريم با بيان شواهد و نمونه هایی، ايثار را در ابعاد مختلف ستوده است، ازجمله:
1) حـضـرت ابـراهـيـم (ع) را به عنوان(بـنيانگذار ايثار)[1] مى ستايد كه از خدايان و بت هاى مـشـركان بيزارى جسته ، ترسى به خود راه نداد و جان بر كف، بت ها را در هم شكست و فرياد برآورد كه: "اُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ؛[2] اف بر شما و بر چيزهايى كه جز خدا مى پرستيد!"
هـمـچـنـيـن در جـريـان ذبـح حـضـرت اسـمـاعـيـل، وقـتـى ابـراهـيـم (ع) خـواب خـويـش را بـه عمل تبديل كرد و از آن آزمايش الهى پيروزمندانه بيرون آمد، خداوند او را اين گونه ستود: "سَلامٌ عَلى اِبْراهيمَ كَذلِكَ نَجْزِى الُْمحْسِنينََ اِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنينَ؛[3] سلام بر ابراهيم ، ما نيكوكاران را اين چنين پاداش مى دهيم، او از بندگان مؤ من ما بود."
2) در بیان ايثار جانى حضرت على (ع)مى فرمايد: "وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْرى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ؛[4] و بعضى از مردم براى به دست آوردن خشنودى خدا جان خويش را فدا مى كنند." در جریان محاصره خانه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به وسيله شمشيرزنان قريش، در ليلة المبيت بود كه على عليه السّلام با ايثار عجيبى، خود را در كانون خطر افكند و جان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را نجات داد. حتّى در بعضى از تواريخ آمده كه قبل از آن نيز دشمنان، نقشۀ كشتن پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را كشيده بودند و ابوطالب از اين موضوع سخت نگران بود.[5]
3) در جاى ديگر ايثار مالى خاندان پيامبر(ص)را چنين مى ستايد: "وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ اَسيراً؛[6] غذاى خويش را با آنكه آن را دوست دارند، به مسكين و يتيم و اسير مى خورانند."
4) هـمـچـنـيـن ازانـصـارـ كـه در حـال فـقـر، از بـرادران مـهـاجـر خـود، بـا تـقـسـيـم امـوال وخـانـه هـاى خـويش پذيرايى كردند و آنان را بر خود مقدّم داشتند ـ اين گونه تمجيد مى كند: "وَ يُؤْثِرُونَ عَلى اَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ؛[7] ديگران را بر خود مقدم مى دارند، هر چند خود، فقير و نيازمند باشند."
5) نمونۀ دیگر، رزمندگان و ایثارگرانی اند كه با تجاوز گران مى جنگند و آنها را در هم مى كوبند، يا براى باز گرفتن حقوق از دست رفته خود و ملتشان فداكارى مى كنند، يا به جهت قطع زنجير بردگى، رهائى از قيد اسارت و رسيدن به استقلال و آزادى دست به اسلحه مى برند و جان بر كف، جهاد و مبارزه مى نمايند، این گروه از ديدگاه اسلام داراى مقام ارجمند و عالى مى باشند. "و من يقاتل فى سبيل الله فيقتل او يغلب فسوف نوثيه اجرا عظيما[8]؛ و آن كس كه در راه خدا پيكار كند و كشته شود يا پيروز گردد پاداش بزرگى به او خواهيم داد."
سرنوشت مجاهدانى كه عاشقانه و آگاهانه به ميدان رزم شتافته اند، و در راه خدا مبارزه مى نمايند از دو حال خارج نيست، يا شهيد مى شوند و يا با در هم كوبيدن دشمن، بر او پيروز مى گردند، و در هر صورت از پاداش بزرگ الهى بهرمند مى شوند.
در آيه ديگر مى فرمايد: "لا يستوى القاعدون من المومنين غير اولى الضرر و المجاهدون فى سبيل الله باموالهم و انفسهم ، فضل الله المجاهدين باموالهم و انفسهم على القاعدين درجه[9]؛ افراد با ايمانى كه بدون بيمارى و ناراحتى از جهاد بازداشتند با مجاهدانى كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد كردند يكسان نيستند، خداوند مجاهدانى را كه با مال و جان خود جهاد نمودند بر قاعدان برترى بخشيده ..."[10]
آيه ديگری از مقام ارجمند ایثارگران و مبارزان در راه خدا چنين دفاع مى كند: "اجعلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن امن بالله و اليوم الاخر و جاهد فى سبيل الله لا يستون عند الله[11]؛ ايا سيراب كردن حاجيان خانه خدا و آيباد ساختن مسجد الحرام را همانند (كار) كسى قرار داديد كه ايمان به خدا و روز قيامت آورده و در راه خدا جهاد كرده است (اين هر دو) هرگز نزد خدا مساوى نيستند."
در شان نزول اين آيه آمده كه: ((شيبه)) و ((عباس)) هر كدام بر ديگرى افتخار مى كردند و مشغول گفتگو بودند كه على (عليه السلام) نزدشان رسيد، و پرسيد به چه چيز افتخار مى كنيد؟
((عباس)) گفت: امتياز من مساءله آب دادن به حجاج خانه خدا است.
((شيبه)) گفت: تعمير كننده مسجدالحرام (و كليد دارخانه كعبه) هستم.
على عليه السلام فرمود: با اينكه از شما حيا مى كنم، بايد بگويم: افتخار من كه جهاد در راه خدا است و باعث ايمان آوردن شما شد بر افتخار شما ترجيح دارد.
((عباس)) خشمناك برخاست و خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله شتافت (بالحن شكايت) گفت: يارسول الله! من حقيقتى را بيان كرده ام و چه باك دارد اگر از سخن حق ناراحت گردد.
جبرئيل بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شد و اين آيه را آورد تا براى آنها بخواند. "اجعهلتم سقاية الحاج ..."[12]
تحقيق: صديق قوچاني، استفاده با ذكر منبع جائز است.
[1] امام خمينى (ره) فرمود: حضرت ابراهيم (ع) بنيانگذار ايثار است. (صحيفه نور، ج 19، ص 53.)
[2] انبياء، آيه 67.
[3] صافّات، آيات 109 ـ 111.
[4] بقره، آيه 207.
[5] پيام امام امیرالمؤمنین (ع)، شرح تازه وجامعى بر نهجالبلاغه، ج 2، صفحهى 174.
[6] انسان، آيه 8.
[7] حشر، آيه 9.
[8] سوره نساء آيه 74.
[9] همان سوره ، آیه 95.
[10] برای مطالعه بیشتر ر.ک: جنگ و جهاد در نهج البلاغه، حسین شفائی، دفتر انتشارات اسلامی.
[11] سوره توبه ، آيه 19.
[12] تفسير نمونه، ج 7، ص 321.