گفتگويي در نقد انديشه ي پوسيده ي پلوراليسم ديني
در ادامه نقد انديشه ي پوسيده تكثرگرايي ديني و در مباحثاتي كه با دوست قديمي ام داشتم شما را به يادداشت ايشان و پاسخ خودم دعوت مي كنم:
يادداشت ايشان:
شما را هنوز هم دوست می دانم.
صدر و ذیل این آیه را کنار هم یگذار اگر متوجه شدی که فهو المطلوب و گرنه ..... يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ قرآن هم (سبل) دارد و هم (صراط مستقیم)
مولوی هم می گوید:
موسی و فرعون معنی را رهی /// ظاهر آن ره دارد و این بی رهی
روز موسی پیش حق نالان شده /// نیمشب فرعون هم گریان شده
در ادامه هم می گوید:
چونک بی رنگی اسیر رنگ شد/// موسیی با موسیی در جنگ شد
راستی فکر نمی کنی خدا همه ما را به بازی گرفته است؟؟؟
به هر حال برای شما خداقل سوژه درست کردم.
مرا دعا کن و برای هم فکرانت هم بنویس.
موفق ...
پاسخ:
جناب كرمانج دوست قديمي من هم شما را دوست مي دانم ماداميكه دغدغه رسيدن به حقيقت داشته باشيد. و چون اين زمينه را بدليل پيگيري شما مي بينم "شما هم هنوز دوست بنده هستيد"
ببينيد جناب كرمانج، شما يك آيه و شعري از مولوي آورده ايد و با تفسير به رأي، مي خواهيد تلاش كنيد آن را به اين انديشه بچسبانيد و تأييدي براي اين انديشه بگيريد.
و اين درحالي است كه اگر نگوييم همه ي آيات قرآن، آيات بسياري از اين كتاب هدايت، تكثرگرايي را مردود مي شمارد:
قران و پلورالیسم دینی
قران حقانیت طولی شرایع انبیای الهی را می پذیرد و همه ی انها را در عصر خود بر حق میداند اما حقانیت عرضی ادیان را نمی پذیرد.ایات قران علاوه بر انحصار دین حق در اسلام و نفی پلورالیسم به صراحت با بعضی از اصول تکثرگرائی دینی مخالف است و ان را ابطال می کند.
ایاتی که در این زمینه وجود دارد به چند بخش تقسیم میشود:
یک.امکان رسیدن به حقیقت
ایاتی از قران با مبنای شکاکیت که از مبانی و پیش فرضهای پلورالیسم دینی است در تضاد است و نشان می دهد که از دیدگاه قران به هیچ وجه شکاکیت در دین پذیرش نیست و رسیدن به حقیقت امکان پذیر است.
این ایات عبارتند از:
1.ایاتی که شک ورزان را مورد سرزنش قرار می دهد. (نحل، ایه ی 66؛ جاثیه، ایه ی 32)
2.ایاتی که ادله ی پیامبران را روشن و اشکار و تردید شکاکان را بی وجه معرفی می کند.برای مثال در رابطه با اشکار بودن حقیقت اسلام می فرماید: "هیچ اکراهی در دین نیست به درستی که راه هدایت از گمراهی روشن گردید." (بقره، ایه ی 256)
3.ایاتی که امر به تبعیت از علم و یقین و نهی از پیروی از ظن و گمان دارد. (اسرا، 36؛ یونس، 36؛ نجم،28)
دو. عدم قبول غیر اسلام
این ایات با صراحت اسلام را تنها دین حق و صراط مستقیم معرفی میکند و عقاید پیروان سایر ادیان را باطل دانسته و انان را به پیروی از اسلام دعوت می کند.
1. و هر کس جز اسلام دینی دیگر جوید هرگز از وی پذیرفته نشود و در اخرت از زیانکاران است. (ال عمران، ایه 85/البته اسلام همه ی پیامبران الهی را راهبر به سوی حقیقت دانسته و دین همه را اسلام می داند.
بنابراین پیروی از پیامبران خدا در عصر رسالتشان همان اسلام است ومصداق ان در زمان رسالت حضرت ختمی مرتبت و پیروی از ایین حضرت محمد.ص.است.
2.هرکس یهودیان و ترسایان از تو راضی نمی شوند مگر انکه از کیش انها پیروی کنی. بگو در حقیقت تنها هدایت خداست که هدایت .واقعی. است و چنانچه پس از ان علمی که تو را حاصل شد. اگر از هوس های انان پیروی کنی در برابر خدا سرور و یاوری نخواهی داشت. (بقره، ایه 120)
3. و یهود گفتند عزیر پسر خداست و نصارا گفتند مسیح پسر خداست این سخنی باطل است که به زبان می اورند و به گفتار کسانی که پیش از این کافر شده اند شباهت دارد. خدا انان را بکشد چگونه ازحق، بازگردانده می شوند. (توبه، 30)
سه. دین همه ی انسان ها
بسیاری از ایات قران همه ی انسان ها را مخاطب قرار داده و به دین اسلام دعوت نموده و قران و پیامبراسلام را هادی همه ی انسان ها معرفی کرده است.
از جمله اینکه می فرماید/ما تو را نفرستادیم مگر برای همه ی مردم تا بشارت دهی و بترسانی/(سبا، ایه28)
/بگو ای مردم من فرستاده ی خدا به سوی همه ی شما هستم/(اعراف، ایه158)
در مورد همگانی بودن قران در موارد مختلفی می فرماید/ان کتاب نیست مگر تذکری برای همه ی جهانیان/(تکویر،27)
چهار. فراخوانی اهل کتاب
قران اهل کتاب را به اسلام فراخوانده و روی گردانی از ان را کفر و حق پوشی تلقی نموده و بشدت از ان توبیخ می کند/ای اهل کتاب پیامبر ما به سوی شما امد در حالی که بسیاری از حقایق کتاب را که از شما مخفی داشتید روشن می سازد و از بسیاری از انها صرف نظر می کند. اری از جانب خدا به سوی شما نور و کتاب اشکاری اورد. خداوند به برکت ان کسانی که خشنودی او پیروی کنند به راه های سلامت هدایت می کند و به فرمان خود از تاریکی ها به سوی روشنائی می برد و انها را به راه راست هدایت می کند/(مائده، 15و16)
/ای اهل کتاب چرا به ایات خدا کافر می شوید در حالی که بر درستی ان گواهید/ (ال عمران، 70)
در این زمینه ایات فراوانی وجود دارد که بر بطلان پلورالیسم دینی دلالت دارد و همگان را به بررسی و شناخت اسلام و پیروی از ان فرا می خواند.
كه اگر كسي واقعاً بدنبال حقيقت باشد و غبار و تيرگي هاي شبهات، بر فطرت خدائي اش پرده نيفكنده باشد، حقيقت روشن و آشكار است. بعبارتي اگر در خانه كس است يك حرف بس است. در حاليكه حرفها بسيار باشد حجتي نمي ماند بر آنكه در خانه است.
موفق باشيد ...